Kukapa meistä ei olisi ollut laihdutuskuurilla, mutta silti himoinnut kerroshampurilaisateriaa. Onkin hyvä tietää, että jos himolle antaa vallan, niin erilaisten kerroshampurilaisaterioiden sisältämissä kalorimäärissä on huimia eroja. Erilaiset vertailut auttavatkin valitesemaan kaikista vähäkalorisimman vaihtoehdon silloin, kun tarkoituksenasi on karistaa muutama ylimääräinen kilo.

Kuluttajaliitto on tutkinut kerrosaterioiden ravintoarvoja

Kerrosaterioiden ravintoarvot kiinnostavat kuluttajia siinä määrin, että Kuluttajaliitto on tarttunut toimeen ja vertaillut eri kerrosaterioiden sisältämiä ravintoarvoja. Tutkimuksen mukaan erot ovat yllättävän suuria – suurimmillaan jopa reilut 1000 kaloria! Ei olekaan aivan se ja sama, minkä kerrosaterian valitsee, jos hampurilaishimo iskee.

Jotkin kerrosateriat sisältävät huimat 2000 kaloria, mikä on aivan liikaa yhdelle aterialle. Tällainen ateria sisältää myös runsaasti rasvaa ja aterian sisältämä rasvamäärä saattaakin ylittää 100 gramman määrän. Esimerkiksi suomalaisen Hesburgerin tarjoaman Mega-aterian on todettu sisältävän yhteensä yli 1400 kilokaloria ja rasvaa yli 80 grammaa. Vertailun vuoksi McDonald’s:n tarjoama Big Mac Plus -ateria sisältää kilokaloreita 1200 ja rasvaa lähes 50 grammaa.

On hyvä tietää, että pikaruokaloiden tarjoamat hampurilaiset aiheuttavat helposti riippuvuutta. Tällöin 2000 kilokalorin nauttiminen kerran pari kuukaudessa uhkaakin riistäytyä käsistä ja johtaa siihen, että 2000 kilokalorin aterioita tuleekin nautittua aivan liian usein. Jos tilanne uhkaa riistäytyä käsistä, on sille laitettava ajoissa stoppi.

Laihduttajan kannattaa vertailla erilaisia vaihtoehtoja tarkkaan tai valmistaa hampurilaisensa itse

Jos pyrit laihduttamaan, on 2000 kaloria sisältävä ateria aivan liian kaloripitoinen. Jos kuitenkin hampurilaishimo iskee tai jos muuta ruokaa ei pikaruuan lisäksi ole tarjolla, kannattaa vertailla tarkkaan erilaisten annosten sisältämiä kalorimääriä. Näissä voi olla yllättävän suuria eroja, kuten Kuluttajaliitonkin tekemä tutkimus osoittaa. Myös omilla valinnoilla voi keventää omaa ateriaa.

Yleensä kaikista terveellisimmän hampurilaisen saa valmistettua kotona. Näin myös tietää tarkkaan, mitä oma hampurilainen sisältää. Suosimalla täysjyväsämpylöitä, vähärasvaista lihaa sekä runsasta määrää kasviksia, on hampurilaisesta mahdollista tehdä huomattavasti mainettaan parempi ateria. Tällöin laihduttajankaan ei välttämättä tarvitse luopua hampurilaisista kokonaan. Kannattaa myös kiinnittää huomioita oman hampurilaisaterian lisukkeisiin. Hampurilainen, joka nautitaan terveellisen tuoremehun sekä tuoreiden porkkanoiden kera, on huomattavasti terveellisempi vaihtoehto kuin ranskalaisten ja limun kera nautittu burgeri.