Moni haaveilee omasta burgerpaikasta ja yllättävän moni myös uskaltaa haaveensa toteuttaa. Suositut burgerpaikat toimivat usein franchising-periaatteella, mikä tarkoittaa sitä, että uusi yrittäjä ostaa ikään kuin luvan käyttää jo tunnettua ja suosituksi tullutta logoa. Samalla hän yrityksen aloittaessaan taakseen useiden vuosien kokemuksen sekä tieto-taidon. Tällaisen yrityksen perustaminen voikin olla tavallista helpompaa, mutta kovin edulliseksi se ei kyllä tule.

Perustaisinko oman Mäkkärin?

McDonald’s on tyypillinen hampurilaispaikka, joka toimii franchising-periaatteella. Oletko koskaan ajatellut, miksi Mäkkärit muistuttavat niin paljon toisiaan, vierailitpa Mäkkärissä missä päin maailmaa tahansa. Tämä johtuu juurikin siitä, että Mäkkäreissä noudatetaan samaa konseptia, ollaanpa missä maassa tai maanosassa tahansa. Tämä tekee yrityksen aloittamisen toisaalta helpoksi, mutta joidenkin mielestä jopa hieman tylsäksi.

Kuitenkin ostaessasi oikeuden käyttää McDonald’sin logoa ja konseptia, sinulla on jo runsaasti potentiaalista asiakaskuntaa valmiina. Lähes kaikki tuntevat Mäkkärin ja tietävät, mitä uudessa yrityksessäsi on tarjolla. Jos perustat burgerpaikan tyhjästä, voi asiakkaiden löytäminen ja vakuuttaminen tuotteidesi erinomaisuudesta olla melko haastavaa. Riitan burger ja McDonald’s painivat aivan eri sarjoissa. Toki myös Riitan burgerin ja McDonald’s perustamiskustannukset painivat todennäköisesti aivan eri sarjoissa. McDonald’s tuskin tarjoaa sinulle käyttöösi logonsa ja konseptinsa hyvää hyvyyttään tai edes kovin edullisesti.

Millaisia ominaisuuksia burgeryrittäjältä vaaditaan?

Kuten yrittäjyys yleensäkin, niin myös burgeryrittäjyys saattaa olla melko yksinäistä puurtamista. Yrittäjältä vaaditaankin sitkeyttä sekä uskoa omiin kykyihinsä. Hänen pitää olla perillä yritysmaailman koukeroista sekä siitä, mitä asiakkaat alan yrityksiltä toivovat. On tärkeää tuntea sekä potentiaaliset asiakkaat että potentiaaliset kilpailijat, jotta osaisi vastata kilpailun asettamiin haasteisiin oikealla tavalla ja oikeaan aikaan. Myös burgeryrittäjän kannattaa hyödyntää SWOT-analyysin nelikenttää, jonka kautta arvioidaan yrityksen vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia.

Yrittäjyys vaatii paljon myös burgeryrittäjän läheisiltä. Oman yrityksen pyörittäminen vie yleensä valtavan paljon aikaa. Tämä taas tarkoittaa sitä, että yrittäjällä saattaa olla erittäin vähän tai ei juuri lainkaan vapaa-aikaa. Yrittäjän läheisiltä tämä vaatii joustamista ja sitoutumista yhteiseen arkeen, joka ei aina välttämättä ole myötämäkeä, vaan vastamäkiäkin saattaa tulla vastaan usein ja yllättäin.